NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Hotels moeten oppassen voor ‘doorverbindtruc’

21 december 2016

Een aantal hotels in Nederland zijn opgezadeld met een flinke telefoonrekening nadat ze in de truc van oplichters waren getrapt.

Slinkse oplichters benaderen de receptionist in een hotel en weten deze te overtuigen een telefoonlijn door te verbinden. Ze zeggen hotelgast te zijn en willen doorgeschakeld worden met het nummer 0900-1594. Achter dit nummer zit een legale betaaldienst. Klanten betalen voor een product of dienst door dit nummer te bellen. Het geld wordt dan automatisch van de rekening van de beller gehaald. Door de truc van de oplichters komen deze kosten dus voor rekening van het hotel. Overigens kan de truc natuurlijk ook eenvoudig bij andere bedrijven worden uitgehaald.

Advies
Veel hotels hebben heldere regels over wanneer een receptie doorverbindt. Medewerkers dienen zich daar aan te houden, ook al komt een ‘hotelgast’ met een aannemelijk verhaal. Vaak is dit slechts een smoes. Het hotel riskeert op hoge kosten gejaagd te worden. Telecomaanbieders vergoeden dit niet, aangezien het de keuze van het hotel zelf is geweest het nummer te bellen.


• Volg de Fraudehelpdesk ook via twitter-logo Twitter, facebook Facebook en instagram-icon-vector-logo Instagram