NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

‘Gewonnen prijs’ blijkt duur abonnement

5 oktober 2018

Naar aanleiding van een telefonische melding werd weer duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn van reageren op een valse mail. Het ging om een valse winactie uit naam van Bol.com.

De laatste dagen ontvingen wij op ons adres valse-email@fraudehelpdesk.nl honderden e-mails uit naam van de grote webwinkel. Volgens deze mail zou de ontvanger een Samsung Galaxy S9 ontvangen, als speciale dank voor trouwe klanten. Om deze telefoon te kunnen ontvangen, moet de ontvanger klikken op een link.

Bekijk een voorbeeld van de mail (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Op de pagina die volgde, kon de keuze voor een toestel worden gemaakt en werden verschillende persoonsgegevens gevraagd. Ook moesten creditcardgegevens ingevuld worden vanwege de verzendkosten.

Maar wie de kleine lettertjes goed leest, ziet dat je in werkelijkheid akkoord geeft voor een duur abonnement. De zogenaamde ‘prijs’ blijkt bijna 75 euro per maand te gaan kosten.

Advies
Ook een dergelijke mail ontvangen? Stuur deze dan door aan valse-email@fraudehelpdesk.nl. Gooi de mail daarna weg.