NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Blijf alert op nep-helpdesks

10 oktober 2018

Met regelmaat blijven we meldingen krijgen over nep-klantenservices. Melders zijn via internet op zoek naar ondersteuning van onder meer Dell computers, Apple, Yahoo, Canon of Gmail. Welk probleem of welke vraag de melders ook hadden, het kon allemaal worden opgelost door de nep-klantenservice toegang te geven tot de computer. De werkwijze van de oplichters is verder identiek aan die van de zogenaamde Microsoftbellers.

Nepmedewerkers van Microsoft maken al jaren nietsvermoedende computergebruikers wijs dat er iets aan hun pc mankeert. Ze beloven deze problemen op afstand op te kunnen lossen. Daarvoor moet het slachtoffer wel even een speciaal programmaatje downloaden. Vaak gaat het om Teamviewer of een vergelijkbaar programma, waarmee iemand op afstand de controle over een computer kan overnemen.

Eenmaal ‘in’ de computer, verschaffen zij zichzelf toegang tot uw bankrekening. Of zij laten u een kleine overboeking doen. Op de achtergrond zetten de oplichters snel een paar nullen achter het bedrag dat u aan hen wilt overmaken voor de ‘service’. Zo betaalt u bijvoorbeeld geen 20 euro, maar 2.000 euro.

Advies
Geef nooit iemand die u niet goed kent toegang tot uw computer. Zorg dat u altijd back-ups maakt van belangrijke bestanden, voor het geval er toch iets misgaat.
Heeft u iemand toegang gegeven tot uw computer?
-Verbreek de internetverbinding van de besmette computer;
-Wijzig al uw wachtwoorden, bij voorkeur op een andere computer. Denk aan de inloggegevens van uw bank, e-mailadres en toegang van de computer zelf;
-Scan uw computer met een goede virusscanner;
-Meld het bij de Fraudehelpdesk;
-Neem eventueel contact op met een ICT-specialist.