NATIONALE HELPDESK VOOR VRAGEN EN MELDINGEN OVER FRAUDE.

Wilt u zoeken naar bekende meldingen?
Geef hier uw zoekopdracht in

Aanhoudende klachten over aanmaningen RMS

23 januari 2018

Het vermoedelijk Tsjechische bedrijf RMS blijft Nederlanders benaderen met brieven over openstaande kosten. Deze kosten zouden zijn gemaakt tijdens een duur telefoontje naar een sekslijn.

De meeste klagers laten de Fraudehelpdesk weten dat zij niet naar dit nummer hebben gebeld. Toch ontvingen ze de brief, gevolgd door diverse aanmaningen. Op 10 november waarschuwden we al voor de brief.

Advies
Heeft u niet gebeld naar het nummer, maar krijgt u toch een factuur toegestuurd? Dan heeft u de mogelijkheid een verweer te sturen naar het e-mailadres dat in de brief genoemd wordt. Betaal in ieder geval (nog) niet. Een voorbeeld van zo’n verweer vindt u hier op de site van ConsuWijzer. Pas de brief aan naar uw situatie.

Tot nu toe is overigens gebleken dat dit verweer niet of nauwelijks effect heeft. Het bedrijf reageert nergens op en stuurt gewoon een nieuwe aanmaning. In een enkel geval ontving een melder zelfs nog aanmaningen nadat de eerste oorspronkelijke factuur gewoon betaald was. Een reden om toch verweer te voeren is dat u in dat geval sterker staat mocht het bedrijf juridische stappen ondernemen. Normaal gesproken wordt geadviseerd een aangetekende brief te sturen. In dit geval lijkt dit zinloos aangezien aangetekende post teruggestuurd wordt naar de gedupeerde.

Heeft u wel gebeld? Dan is de kans groot dat uw provider het telefoontje al heeft verrekend via uw abonnement. Van melders horen we dat de kosten op die manier al zijn voldaan. Dat maakt het betalen van de factuur dus overbodig.