Vanwege de huidige omstandigheden zijn wij tijdelijk beperkt telefonisch bereikbaar

Opnieuw phishing-sms’jes in omloop

Opnieuw ontvangen we veel meldingen over phishing-sms’jes. Deze keer gaat het vooral om berichtjes uit naam van twee banken: de Rabobank en Van Lanschot.

De sms’jes bevatten een link om naar de bankwebsite te gaan. Zogenaamd om een betaling tegen te houden, een nieuwe pas te bestellen of een andere smoes.

Bekijk een voorbeeld van zo’n sms (klik voor een grotere weergave):

De links in al deze sms-berichten leiden naar nep-websites. Wie hier gegevens invult, bijvoorbeeld door in te loggen en een code af te geven, stuurt deze gegevens naar criminelen. Deze kunnen vervolgens op de echte sites inloggen met uw gegevens en hebben dan vrij spel in uw account.

Als het om een bank gaat, kunnen de criminelen geld overmaken van uw rekening. Maar wij zien ook dat melders gevraagd wordt hun ‘oude bankpas’ op te sturen. De criminelen kunnen met deze bankpas en de eerder afgegeven pincode gewoon geld van uw rekening afhalen.

Advies
Als u een sms’je van uw bank ontvangt, kunt u deze negeren. Belangrijke informatie wordt niet via een sms gevraagd.

Heeft u een sms van een bank ontvangen en gegevens ingevuld op een valse website? Neem dan direct contact op met uw bank.

U kunt daarna een melding doen bij de Fraudehelpdesk.