Vanwege de huidige omstandigheden zijn wij tijdelijk beperkt telefonisch bereikbaar

Valse telefoontjes ‘Amazon’

Bent u gebeld namens Amazon? Wees dan alert want er zijn sinds enkele dagen oplichters actief namens dit bedrijf.

Melders krijgen een telefoontje waarbij automatisch een gesproken bericht wordt afgespeeld. Volgens dit bericht zou er een grote, kostbare bestelling namens u worden gedaan. Wilt u dit niet, dan wordt u gevraagd een bepaald nummer (meestal ‘1’) in te toetsen. U wordt dan doorverbonden met een medewerker, zogenaamd van Amazon.

Deze nep-medewerker van Amazon biedt u aan te helpen met het annuleren van de bestelling. Hij moet dan wel even in uw computer via een speciaal programma. Wanneer deze nep-medewerker in uw computer is, kan hij zichzelf uiteindelijk – omdat hij meekijkt wanneer u inlogt – ook toegang geven tot uw online bankomgeving.

Zo sluizen ze bijvoorbeeld geld weg naar hun eigen rekening, zonder dat u dit in de gaten heeft. Ook is het mogelijk dat potentiële slachtoffers naar frauduleuze websites worden geleid. Hier wordt naar persoonlijke of financiële informatie gevraagd, zoals uw creditcardgegevens. Bij enkele slachtoffers verschaften de oplichters zichzelf toegang tot de mobiele telefoon van de slachtoffers.

Advies

Krijgt u een dergelijk telefoontje? Verbreek dan de verbinding. Als u werkelijk iets heeft besteld bij Amazon en u twijfelt hierover, zoek dan de contactgegevens van de klantenservice op de website van Amazon. U kunt dan vragen of er iets mis is met uw bestelling.

Blokkeer het telefoonnummer waarvan u werd gebeld. Was dat op uw vaste lijn, neem dan contact op met uw provider.

Als u iemand heeft gesproken en weet of vermoedt dat u via de computer toegang heeft gegeven aan cybercriminelen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verbreek de internetverbinding van de besmette computer of zet deze uit;
  • Maak direct contact met uw bank;
  • Meld het zo snel mogelijk bij de Fraudehelpdesk.