Vanwege de huidige omstandigheden zijn wij tijdelijk beperkt telefonisch bereikbaar

Valse betaalverzoeken via handelssite

De Fraudehelpdesk ziet nog steeds veel meldingen over valse betaalverzoeken via een online handelsplaats. Meestal gaat het om het verzoek een cent over te maken. Ongemerkt geeft u zo persoonlijke gegevens aan een oplichter.

Heeft u op een handelssite iets te koop aangeboden? U kunt dan benaderd worden door oplichters. Een bekende truc is dat de zogenaamde koper wil weten of u wel te vertrouwen bent. Hij of zij beweert namelijk een nare ervaring te hebben gehad met online aankopen.

Om zeker te weten wie u bent, vraagt de ‘koper’ u een (paar) cent over te maken. Bij de overschrijving wordt namelijk ook uw volledige naam zichtbaar. Ook wordt wel de smoes gebruikt dat u op deze manier het juiste rekeningnummer doorgeeft. Soms wordt ook om een kopie van uw ID-bewijs gevraagd.

Voor het overmaken van de cent, stuurt de zogenaamde koper u een betaallinkje. Via die link denkt u op uw bank-website terecht te komen. Maar de link verwijst naar een nep-website. Alle gegevens die u hier invult, komen bij de oplichter terecht. Denk bijvoorbeeld aan uw bankrekeningnummer, inloggegevens en identificatiecodes. De oplichter kan nu met uw gegevens gaan internetbankieren.

Advies

Wees altijd voorzichtig als u iets (ver)koopt via internet. Kijk extra uit als iemand zegt bang te zijn voor oplichting. Vaak gaat het dan om criminelen die hopen dat u een extra stapje zet waar zij misbruik van kunnen maken.

Blijf voor de communicatie en financiële transacties binnen het berichtensysteem van de handelsplaats. Ga niet in op linkjes die een onbekende via e-mail, sms of app verstuurt.

Heeft u op een link geklikt en gegevens ingevuld? Neem dan direct contact op met uw bank en meld het bij de Fraudehelpdesk