Telefoontje namens de bank n.a.v. valse e-mail

Momenteel ontvangt de Fraudehelpdesk weer erg veel meldingen over e-mails zogenaamd uit naam van diverse overheidsorganisaties (KvK, MijnOverheid, etc). De inhoud van de meeste recente mails is eHerkenning. Er wordt gevraagd op een link te klikken en persoonlijke gegevens in te vullen. Degenen die dat doen worden vervolgens benaderd door de desbetreffende instantie zelf of “een medewerker van de bank”.

Deze geeft aan dat zij bellen naar aanleiding van  de valse mail waar men zojuist op gereageerd heeft. Volgens de beller moeten deze mensen hun geld ‘veiligstellen’ in verband met een digitale bedreiging of fraude. Al het geld moet zo snel mogelijk worden overgemaakt naar rekeningnummers die de oplichter doorgeeft. Het zou gaan om een ‘kluisrekening’, een ‘veilige rekening’ of een variant daarop.

Advies
Uw bank zal u nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te boeken of uw inloggegevens of pincode te delen. ‘Kluisrekeningen’ of ‘veilige rekeningen’ bestaan niet. Ook zullen bankmedewerkers nooit vragen om uw bankpas op te sturen of mee te geven. Als de bank denkt dat fraudeurs werkelijk toegang hebben tot uw bankrekening, zullen zij die rekening zelf blokkeren en contact met u opnemen. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Maak dus nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over.

Twijfelt u? Bel dan zelf met uw bank, via het telefoonnummer dat u opzoekt op de website van de bank.