Heeft u een brief van uw bank ontvangen? Let dan goed op. Want er worden phishing-brieven verstuurd die lastig van echte te onderscheiden zijn.
De brieven worden persoonlijk gericht aan de ontvanger, dus u wordt aangesproken met uw naam en de brief komt op het juiste adres. Ook wordt het juiste bankrekeningnummer genoemd en is de brief zogenaamd afkomstig van de bank waar u daadwerkelijk bankiert. De brief is voorzien van het bank-logo.
In de brief wordt gesteld dat uw bankpas is vervallen en dat u daarom een nieuwe pas moet aanvragen. Dat moet zogenaamd door het uitgebreide formulier in te vullen dat is meegestuurd. Hierin worden diverse persoonlijke gegevens gevraagd, waaronder uw geboortedatum, informatie over het type bankrekening en de pincode.
Vervolgens wordt beschreven hoe u de oude pas moet doorknippen en waarnaartoe u deze zou moeten sturen
Advies
Heeft u een dergelijke brief ontvangen? Gooi deze dan weg en geef geen gegevens door. Stuur ook uw pasje niet op. Uw bank zal nooit om uw pasje, pincode of wachtwoorden vragen. Bovendien zijn de meeste in deze brief gevraagde gegevens al bij uw bank bekend.
Heeft u gegevens doorgegeven en/of uw pasje opgestuurd? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Daarna kunt u een melding doen bij de Fraudehelpdesk. Wij adviseren u dan over de vervolgstappen.