Vanwege de lockdown-maatregelen zijn wij tijdelijk telefonisch niet bereikbaar

Oplichters vragen om sms-code via Instagram

Op dit moment ontvangt de Fraudehelpdesk klachten over phishing via valse accounts op Instagram.

Er wordt via Instagram een nep-account op naam van iemand anders aangemaakt, waarna een bekende van deze persoon een volgverzoek krijgt. Zodra het latere slachtoffer dit nep-account volgt, vraagt de oplichter in een privégesprek naar het telefoonnummer van het slachtoffer, gevolgd door de boodschap dat hij of zij meedoet aan een sms-wedstrijd. Vervolgens ontvangt het slachtoffer een code via sms, die hij of zij moet doorgeven aan de ‘bekende’ via het Instagram-account.

Er is echter geen sprake van een sms-wedstijd. De code hoort bij de betaalbevestiging van een mobiel betalingsplatform, waar consumenten goederen en diensten kunnen betalen met behulp van een mobiel telefoonnummer.

De oplichters proberen dus een account te maken of bestelling te plaatsen met behulp van het verkregen telefoonnummer. Vervolgens stuurt het betalingsplatform ter controle via sms een code naar dit telefoonnummer.

Door deze code door te geven aan de persoon achter het valse Instagram-account, wordt onbedoeld de echtheid van het account bevestigd. Zo betaalt het slachtoffer voor de bestelling(en) die de oplichters doen. Het doorsturen van die code raden wij dan ook af.

Advies:

Zorg dat u uw social media-kanalen altijd goed afschermt. Tevens is het belangrijk dat u nooit een (bevestigings)code doorgeeft aan iemand anders. Ziet u een nagemaakt account? Rapporteer dit dan bij Instagram.