088 - 7867372
Ga naar de inhoud

Ongewenste abonnementen na valse (win)acties

Wij krijgen veel meldingen over valse (win)acties die eindigen in een ongewenst abonnement. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om aanbiedingen, winacties of jaarlijks terugkerende activiteiten als de Kinderpostzegelactie of de Grote Clubactie.

De werkwijze is steeds hetzelfde: er wordt iets aangeboden of er valt iets te winnen. Om mee te doen moeten gegevens worden ingevuld en moet een klein bedrag worden betaald, meestal per creditcard. Wie dit doet sluit onbewust een duur abonnement af, waarbij grotere bedragen worden afgeschreven.

De valse (win)acties komen voorbij via advertenties op social media, valse e-mails of bijvoorbeeld verkoop langs de deur, waarbij de QR-codes op deelnameformulieren vervalst zijn.

Advies

  • Klik niet op linkjes in e-mails of advertenties, scan geen QR-code en vul geen (creditcard)gegevens in.
  • Koop loten of andere producten die aan de deur verkocht worden altijd via de website van de aanbieder.
  • Heeft u toch op een link geklikt, een QR-code gescand en gegevens ingevuld? Neem dan contact met ons op voor persoonlijk advies.