We ontvangen recent weer veel meldingen van nep-facturen namens telefoonproviders. In de mails wordt gesteld dat er een bedrag openstaat dat u via een linkje kunt betalen.
U zou moeten betalen omdat (een deel van) uw rekening via de automatische incasso niet verwerkt kon worden. Wanneer u niet binnen de gestelde termijn betaalt, zal het bedrag worden verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten. Uiteindelijk zou u zelfs het risico lopen op een gerechtelijke procedure.
De link in de e-mail leidt naar een echte betaalpagina. Het rekeningnummer is echter niet van uw provider, maar van mensen die u geld afhandig willen maken.
Advies
Heeft u een e-mail ontvangen van uw telefoonprovider? Controleer dan eerst of er werkelijk een rekening openstaat. Neem eventueel contact op met uw provider, via het telefoonnummer op hun website. Heeft uw geen openstaande rekeningen en is de mail niet van hen afkomstig? Gooi de mail dan weg.
Twijfelt u over de afzender? Onze e-mailwijzer geeft tips om valse mails te herkennen.
Heeft u een dergelijke mail ontvangen? Meld deze dan via ons webformulier.