Vanwege de huidige omstandigheden zijn wij tijdelijk beperkt telefonisch bereikbaar.

Hulpvraagfraude een ware plaag, in 60 dagen ruim een miljoen schade

De Fraudehelpdesk waarschuwt al geruime tijd voor valse hulpvragen van een ‘bekende’ via WhatsApp. Eind april berichtten we nog over een enorme stijging van het aantal meldingen. We verwachtten toen uit te komen op ca. 1.000 meldingen in 1 maand. Inmiddels zijn de cijfers nog veel verder opgelopen. In heel 2019 waren er 2.663 meldingen over deze fraudevorm met een schade van ca. 1 miljoen. Alleen al in april en mei noteerden we zo’n 3.000 meldingen waarbij de schade meer dan 1 miljoen euro beloopt!

Inmiddels hebben we de handen ineen geslagen met de Betaalvereniging Nederland, politie en Facebook in een poging samen deze wildgroei in te dammen. Waarschuwen blijkt daarbij meer dan hard nodig.

Werkwijze

De oplichter stelt zich voor als een familielid of goede bekende. Hij of zij meldt zich met een bericht over een nieuw telefoonnummer en uiteindelijk het verzoek met spoed financieel bij te willen springen. Dat gebeurt heel overtuigend en al heel wat mensen zijn hier de dupe van geworden.

Advies

Maak nooit geld over op basis van een app of mail alleen. Kan uw ‘familielid’ niet bellen maar wel appen? Vraag dan een gesproken berichtje te sturen. Zo kunt u horen of u werkelijk met hem of haar te maken heeft. Heeft u ook een dergelijk bericht ontvangen? Meld het dan bij de Fraudehelpdesk.