Op dit moment ontvangen we veel meldingen over frauduleuze hulpvragen per WhatsApp. Afgelopen week zat daar een opvallende tussen.
Oplichters presenteren zich bij deze fraude via WhatsApp als een bekende of familielid met de boodschap dat hij/zij een nieuw mobiel nummer heeft. Daarna volgt een verhaal dat hij/zij met spoed een betaling moet verrichten maar even niet over voldoende geld kan beschikken. En of u niet even kunt bijspringen.
In deze melding ging het om een ‘nichtje’. Nieuw is dat er voorafgaand aan het appje een boodschap was verschenen op de FB-pagina van dat nichtje. De fraudeur had zich toegang tot die pagina verschaft en plaatste onder haar naam een bericht dat er iets was misgegaan met het overzetten van contacten naar een nieuwe gsm. Er werd gevraagd het ‘nieuwe nummer’ op te slaan in de telefoon. Contacten van het nichtje werden vervolgens met de WhatsApp-hulpvraag benaderd. De fraudeur kon zich op deze manier wel heel geloofwaardig als het nichtje voordoen.
Advies
Maak nooit geld over op basis van een app of mail alleen. Kan uw ‘familielid’ niet bellen maar wel appen? Vraag dan een gesproken berichtje te sturen. Zo kunt u horen of u werkelijk met hem of haar te maken heeft.
Vindt u op uw FB een berichtje uit uw naam terwijl u dat zelf niet geplaatst heeft? Meld dan zo snel mogelijk bij uw contacten en bij Facebook dat uw pagina gehackt is en dat dit bericht vals is. Vergeet niet ook uw wachtwoord voor FB te veranderen.