Eind januari werd bekend dat persoonlijke gegevens van miljoenen Nederlanders mogelijk in criminele handen terechtkwamen. Enkele verdachten die werkten in het corona-callcenter van de GGD, boden gegevens van mensen die zich op corona lieten testen te koop aan via social media. Voor zover bekend zijn NAW-gegevens, geboortedata, telefoonnummers, e-mailadressen en BSN’s verkocht.
Door een lek in het reserveringssysteem van enkele dierentuinen bleken vandaag de gegevens van honderdduizenden mensen in verkeerde handen te zijn gevallen. Het zou gaan om persoonsgegevens zoals namen, e-mailadressen, telefoonnummers, adressen, geboortedata en IBAN-nummers.
Het zijn geen uitzonderingen: de Autoriteit Persoonsgegevens registreerde over 2020 ongeveer 24.000 meldingen van datalekken. Maar waarvoor kunnen dergelijke gegevens eigenlijk allemaal worden gebruikt?
U kunt telefonisch, via WhatsApp, sms en per e-mail (persoonlijk) benaderd worden met een verzoek om iets te betalen of in te loggen. De afzender zal zich dan voordoen als een bekende of een vertrouwde instantie.
Ook kan een oplichter zich ergens voordoen als u. Want een identificatie gebeurt meestal aan de hand van uw postcode, adres en geboortedatum of BSN. Er kunnen goederen op uw naam worden besteld en abonnementen op uw naam worden afgesloten.
Zijn ook uw gegevens in criminele handen gevallen?
Dat kunnen wij op basis van meldingen bij ons gedaan niet met zekerheid zeggen. Het is zelden vast te stellen waar gestolen of misbruikte persoonsgegevens precies vandaan komen of hoe deze door oplichters gebruikt gaan worden. Maar de website Haveibeenpwned, ontworpen door een Australische beveiligingsexpert, wordt binnen de fraudebestrijding en cybercrimespecialisten algemeen beschouwd als een betrouwbare website om te controleren of en zo ja waar en wanneer uw gegevens openbaar zijn geworden.
Wat kunt u doen?
Helaas kunt u zelf een datalek niet voorkomen, en ook niet verhinderen dat uw gegevens gebruikt worden. Wees daarom extra alert op oplichting via telefoon, post, e-mail, sms en WhatsApp. Controleer ook intensiever de bij- en afschrijvingen bij de bank. Het is verstandig uw wachtwoorden aan te passen. Zorg altijd voor unieke en sterke wachtwoorden voor al uw accounts! Stel waar mogelijk tweestaps-authenticatie in.