Vanwege de huidige omstandigheden zijn wij tijdelijk beperkt telefonisch bereikbaar

Appje met verzoek van ‘bekende’? Controleer de afzender!

We zien recent weer een toename van het aantal meldingen van WhatsApp-fraude. Het gaat om gedupeerden die denken dat zij benaderd worden door een bekende, met een verzoek om geld. In werkelijkheid appen zij met een oplichter.

Bij deze fraudevorm krijgen melders een appje van een ‘familielid’ met het verzoek even geld voor te schieten, omdat hij of zij tijdelijk niet kan internetbankieren. Er moet bijvoorbeeld snel een huurachterstand betaald worden, direct naar de verhuurder. In werkelijkheid komt het appje van een oplichter die zich voordoet als familie. Maar dat hebben de gedupeerden niet in de gaten.

De oplichters gaan daarbij zeer geraffineerd te werk. Eerst laten ze via een berichtje weten een ‘nieuw telefoonnummer’ te hebben. Ze appen daarbij met de profielfoto van de persoon van wie ze de identiteit gebruiken. Deze foto hebben ze vaak van social media gehaald, evenals informatie over familierelaties en de toon waarop mensen elkaar aanspreken.

Pogingen tot telefonisch contact en kritische vragen weten ze handig te omzeilen. Lees hier hoe zo’n gesprekje kan verlopen. In de recente meldingen zijn slachtoffers soms grote geldbedragen kwijt: tussen de 3.000 en 10.000 euro per persoon.

Advies
Maak nooit geld over op basis van een app of mail alleen. Kan uw ‘familielid’ niet bellen maar wel appen? Vraag dan een gesproken berichtje te sturen. Zo kunt u horen of u werkelijk met hem of haar te maken heeft.